هنرنمایی‌های خود را با استفاده بهینه از دورریختنی‌ها تقویت کنید

بازیافت دورریزها:‌ کاردستی با بطری‌های پلاستیکی [+عکس]

با کاردستی‌های خانگی، خلاقیت کودکتان را افزایش دهید

هنرنمایی با پوست گردو [+عکس]

جام جم سرا- اگر پیش از این، پوست گردو را دور می‌انداختید، اکنون می‌توانید چند عدد را نگه دارید و با آنها ذهن فرزند خود را پرورش دهید و قدرت یادگیری و توان فکری‌اش را با وسایل ساخته شده از پوست گردو گسترده‌تر کنید.
کد خبر: ۷۹۲۷۳۹
هنرنمایی با پوست گردو [+عکس]

بیایید چند نمونه کارهای هنری را که با گردو درست شده است، با هم نگاه کنیم تا هم لذت ببریم و هم ایده‌هایی جدید برای کاردستی پیدا کنیم.

آناناس گردویی: برای درست کردن این آناناس به گردوی درسته احتیاج دارید، اما لازم نیست گردوی صحیح و سالمتان را فدای کاردستی درست کردن کنید و می توانید ابتدا مغز آن را مصرف کنید و سپس دو نیمه پوست گرد را با چسب چوب به هم بچسبانید. گردو را با آبرنگ یا گواش به رنگ زرد درآورید و سپس با کاغذ رنگی سبز، برگ آناناس را به صورت ردیفی درست کنید و بچسبانید. برگ‌های کوچک‌تر در ردیف پایین و برگ‌های بزرگ‌تر در ردیف های بالا قرار می‌گیرند.

سبدی برای کاموا: وای که چقدر بامزه است. یک سبد کوچک گردویی با چند کاموای فسقلی و یک جفت میل که بر سرجای خود نشسته‌اند. درست کردنش آسان است همراه با یک دنیا احساس. یک نصفه پوست گردو را بردارید، داخل آن را بخوبی خالی کنید تا قسمت های تیز و برنده باقی نماند. به همین راحتی سبد شما آماده شد. حالا سراغ کلاف‌ها بروید. نگاهی به کامواهای باقیمانده از بافتنی‌هایتان بیندازید. برای پرکردن این سبد به نخ‌های نازک احتیاج دارید تا بتوانید دو سه کلاف کوچک در اندازه‌ای درست کنید که داخل پوست گردو جای بگیرد. کلاف‌هایتان را در رنگ‌هایی انتخاب کنید که با یکدیگر هماهنگی داشته باشد. وقتی سبد گردویی‌تان پر از کلاف شد، یک جفت سوزن نقشه را که قسمت توپی انتهایی‌شان همرنگ است، به جای میل داخل یکی از کلاف‌ها فرو کنید و از دیدن اثر هنری بامزه‌ای که درست کرده‌اید، لذت ببرید.

خرچنگ: نگاهشان کنید؛ ببینید چه مودب و منظم نشسته‌اند و به شما نگاه می‌کنند. آنها چیزی نیستند جز یک جفت گردوی گریم شده که حالا به شکل خرچنگ‌های کنار دریا درآمده‌اند. برای درست کردن آنها کافی است نصفه پوست گردو را با آبرنگ یا گواش به رنگ قرمز درآورید. با کاغذ رنگی قرمز برایشان دست و پا درست کنید و در جای لازم بچسبانید و یک جفت چشم عروسکی کوچک را هم روی پوست گردو قرار دهید. دقت داشته باشید ‌ چنگال‌های خرچنگ را به شکل درست برش بزنید. دو سه تا خرچنگ درست کنید تا احساس تنهایی نکنند. سپس تکه‌ای مقوا یا کاغذرنگی آبی را به شکل گرد ببرید و‌ زیر خرچنگ‌ها بگذارید و دور و برشان را هم با صدف‌های کوچک پرکنید تا منظره زیبایی از دریا شکل بگیرد.

جاشمعی: شاید تاکنون به ذهنت نرسیده باشد که با پوست گردو جاشمعی درست کنی و شمع داخلش را روشن کنی تا مدتی فضا را نورانی کند، اما در هر صورت این هم یکی از راه‌های درست کردن جاشمعی است. پوست گردو را خالی کنید، سپس پارافین مذاب را داخل آن بریزید و در پایان، نخ نسوز کوتاهی را داخل آن قرار دهید. شمع کوچک گردویی‌تان آماده است. روشنش کنید تا به دور و بر خود روشنایی ببخشد. چندتا از این جاشمعی‌ها درست کنید و در یک مهمانی شام یا مشابه آن در کنار هم روشن کنید تا جلوه بیشتری داشته باشند. اگر مایل به داشتن جاشمعی‌های رنگارنگ باشید، می‌توانید پوست گردو را به رنگ مورد علاقه‌تان درآورید و بعد پارافین داخل آن بریزید، و اگر هم دوست دارید گردوی ساده خودنمایی کند، آن را رنگ نکنید. در هر صورت، هر دو شکل جاشمعی‌های گردویی زیبا و چشمگیرند.

قایق: قایق‌های گردویی با بادبانی از جنس برگ! بله، این هم ممکن است. پوست خالی گردو می‌شود بدنه قایق و برگ هم می‌شود بادبان آن. یک برگ نسبتا نرم که شکننده نباشد و اندازه‌ای متناسب با پوست گردو داشته باشد انتخاب کنید، ساقه‌ای باریک را از آن عبور دهید تا حکم تیرک قایق را پیداکند و نگهدارنده بادبان باشد. قسمت پایینی ساقه را به خمیر، دکمه یا هر چیز کوچک مسطح دیگر بچسبانید و آن را با چسب به کف گردو وصل کنید. حالا دیگر بادبان قایقتان را برافراشته‌اید و قایق آماده سفر دریایی‌اش است. اگر می‌خواهید بیش از یک قایق درست کنید، سعی کنید برگ‌ها در رنگ‌های متنوع باشند تا در کنار هم ظاهر جذاب‌تری پیدا کنند. یک ظرف گود را تا نیمه آب کنید و قایق‌های بادبانی‌تان را داخلش قرار دهید.

فرغون:‌ هاها‌ها! چه فرغون کوچک و جالبی! چه کسی فکرش را می‌کرد که با پوست گردو هم می‌توانیم فرغون درست کنیم؟! پوست گردویتان را خالی کنید تا عملیات فرغون‌سازی را شروع کنیم. برای ساختنش به یک نصفه پوست گردو، سه تا چوب بستنی، یک دگمه درشت و چسب احتیاج دارید. دو چوب بستنی را در دو سمت پوست گردو قرار دهید و با چسب چوب بچسبانید، سپس یک چوب بستنی دیگر را از وسط به دو نیم تقسیم و به جای پایه‌های فرغون در قسمت عقبی وصل کنید. در قسمت جلویی چوب‌های بستنی سوراخی کوچک با دریل ریز ایجاد کنید و تکه‌ای سیم کوچک را از داخل یک سوراخ چوب بستنی، سوراخ دگمه و سپس سوراخ چوب بستنی بعدی عبور دهید. درست کردن این فرغون مستلزم حوصله و ظرافت است اما به نتیجه فوق‌العاده‌اش می‌ارزد. هنگامی که فرغون کامل شد، آن را پر از مهره‌های رنگی کنید تا به نظر برسد‌ فرغون پر از بار است.

جعبه کادو: ایده‌ای بکر و دست اول. اگر می‌خواهید چیزی ظریف مثل پلاک یا زنجیر گردنبند بدلی به کسی هدیه بدهید، این جعبه کادوی گردویی را درست کنید. ابتدا داخل پوست گردو را خالی کنید، زائدات داخل آن را بگیرید و سمباده بکشید تا سطح نسبتا مسطحی پیدا کند. داخل آن را به هر رنگی که دوست دارید دربیاورید تا زیباتر شود. برای محافظت از هدیه ظریفی که می‌خواهید داخلش قرار دهید، تکه‌ای دستمال بگذارید تا هدیه‌تان آسیب نبیند. سپس دو نصفه پوست گردو را روی هم بگذارید و روبانی باریک دور آن بپیچید. جعبه کادوی جالب‌تان برای هدیه دادن آماده است.

لاک‌پشت: پوست گردو جان می‌دهد برای تبدیل شدن به لاک‌پشت. آن را با گواش یا آبرنگ با طرحی جالب نقاشی کنید. می‌توانید پوست گردو را به شکل دایره‌ای یا چهل‌تکه رنگ‌آمیزی کنید تا بیشتر شبیه لاک‌پشت شود. برای درست کردن دست و پاها‌ می‌توانید کاغذ رنگی، مقوا، پارچه، قلاب‌بافی یا خمیر گل چینی به کار برید. اگر از مقوا استفاده می‌کنید، پوست گردو را روی آن بگذارید، بدن آن را همراه چهار دست و پا بکشید و دور آن را قیچی کنید.

قسمت بدن زیر پوست گردو قرار می‌گیرد و دست و پاها هم در جای خویش خودنمایی می‌کنند. برای درست کردن سر، از مهره‌ای کوچک استفاده کنید یا با خمیر گل چینی کره‌ای کوچک بسازید و در جایگاه سر بگذارید. چشم‌ها را با نوک قلم مو بکشید یا مهره‌های ریز سیاه قرار دهید. این خانم لاک‌پشت ما شیک‌تر از بقیه است و گلی کوچک هم بر سرش گذاشته است.

نقاشی روی گردو: بسیار زیبا و رویایی می‌شود. سطح پوست گردو را تمیز کنید و سمباده بکشید. سپس با ماژیک یا نوک قلم مو، طرحی ساده و قشنگ مانند این درخت یا منظره ماه و دریا را روی آن نقاشی کنید. شیء تزئینی زیبایی به دست خواهد آمد.

قاب عکس کوچک: همیشه لازم نیست پول بدهید و وسیله مورد نیازتان را بخرید. اگر قاب عکسی کوچک برای کودک نازنین یا حتی خودتان و هر فرد دیگری احتیاج دارید، هیچ نیازی نیست در فروشگاه‌های قاب‌فروشی به دنبال قاب عکس کوچک بگردید. داخل پوست گردو را با کمی خمیر پرکنید تا سطحی مسطح پیدا کند، سپس عکس را در شکل مناسب برش بزنید و روی خمیر قرار دهید. تکه‌ای قیطان یا نخ کاموای خوشرنگ دور لبه پوست گردو بچسبانید تا قاب زیبایتان کامل شود. (جام جم سرا/ چاردیواری، ضمیمه دوشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها